دانستنی‌های نوجوان | باغ گلشن طبس
  • کد مطالب: ۱۷۷۴۱۴
  • /
  • ۰۹ اسفند‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۵

دانستنی‌های نوجوان | باغ گلشن طبس

امروز می‌خواهیم سفری به شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی داشته باشیم تا با باغ تاریخی گلشن که سالانه مقصد بسیاری از گردشگران است آشنا شویم.

امین صادق‌پور - امروز می‌خواهیم سفری به شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی داشته باشیم تا با باغ تاریخی گلشن که سالانه مقصد بسیاری از گردشگران است آشنا شویم.

این باغ زیبا و تاریخی امروزه به یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی تبدیل شده است. پیشینه‌ی ساخت باغ گلشن به دوران زندیه و قاجاریه برمی‌گردد.

سازنده‌ی باغ تاریخی گلشن، امیرحسن‌خان شیبانی، سومین حاکم شهر طبس، است که نادرشاه او را برای حکمرانی در طبس منصوب کرده بود. در سال ۱۲۱۸ قمری، امیرحسن‌خان این باغ را وقف کرد.

برای اینکه بتوانیم وارد باغ بشویم، باید از در ورودی گذر کنیم، زیرا تنها ساختمان باغ گلشن عمارتی است که در سردر این باغ قرار دارد. این عمارت دوطبقه زیرزمین کوچکی نیز دارد.

طبقه‌ی اول ساختمان عمارت، شامل تالاری بزرگ و ایوانی برای دیدن مناظر زیبای باغ است که دو ستون نیز به زیبایی آن افزوده است.

خوب است بدانید ساختمان سردر در زلزله‌ی مهیب شهریور سال ۱۳۵۷ شمسی به طور کامل از بین رفته و ساختمان امروزی باغ با توجه به شکل ساختمان قدیمی ساخته شده است.

برای آبیاری درختان و گیاهان باغ نیز از قنات (سفره‌های آب زیرزمینی) استفاده می‌شود که از کوه‌های شرق شهر طبس سرچشمه می‌گیرد.

یکی از زیبایی‌های باغ گلشن وجود پلیکان‌های زیبا و سفیدرنگی است که در داخل حوض میانی باغ شنا می‌کنند و برای گردشگران بسیار جاذبه دارد.

باغ تاریخی گلشن در تاریخ بیستم دی سال ۱۳۵۵ با شماره‌ی ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت و از سوی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی مرمت و بازسازی شده است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.